ای مؤمنان، وقت تنگ است؛ دلها را زنده کنید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿ الَم يَأنِ لِلَّذينَ ءامَنوا اَن تَخشَعَ قُلوبُهُم لِذِکر اللهِ وَ ما نَزَل مِنَ الحَقِّ

سوره مبارکه حدید آیه 16

 آیا مؤمنان را وقت آن نرسیده است که دلهایشان به یاد خدا و برای آنچه از حق نازل شده است خاشع شود...

***

 "تخشع" از ماده خشوع، به معنای حالت تواضع و ادب جسمی و روحی است که در برابر حقیقت علم یا شخصی بزرگ به انسان دست می دهد. جالب اینجاست که قرآن گروهی از مؤمنان را مخاطب قرار داده و سرزنش کرده است که چرا در برابر خدا و آیات الهی خشوع نمی کنند و در غفلت و بی خبری اند و دلهای آنان را قساوت و غفلت گرفته است.

 امام علی (ع) فرمودند: « در غفلت آدمی همین بس که عمر خود را در راه چیزهایی که او را نجات نمی دهد هدر دهد.»؛ و نیز فرموده اند: « هر که نفس خود را حسابرسی کند سود بَرد، و هرکه از آن غفلت ورزد زیان بیند.»

 جناب لقمان در اندرز به فرزندش فرمود: « غافل ترین مردم کسی است که از دگرگونی احوال دنیا پند نگیرد.»؛ و نیز به ابوذر فرمودند: «قصد انجام دادن کار نیک کن، هر چند آن را به کار نبندی، تا در زمره غافلان نوشته نشوی.»؛ و نیز فرمودند: « در شگفتم از کسی که او غافل است و از او غافل نیستند (خداوند و ملائکه اش!) و در شگفتم از کسی که در پی دنیاست، در صورتی که مرگ در پی اوست! و در شگفتم از کسی که دهانش را به خنده می گشاید، در حالی که نمی داند آیا خداوند از او خشنود است یا ناخشنود.»1

 پی نوشت :

 1. همه روایات در میزان الحکمة، باب غفلت، آمده است.

 

***

سفارش های پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم به امــیــرالــمــؤمــنــیــن عـلـی عـلـیـه الـســلام :

 یا علی!

 فقری از نادانی بدتر و مالی از عقل سودمندتر و تنهایی  و غربتی از خودپسندی وحشتناکتر نیست.

 هیچ عملی چون عاقبت اندیشی و هیچ پرهیزکاری ای چون خودداری(از گناه) و هیچ حسب و نسبی چون خوشخویی نیست.

 آفت گفتار، دروغ و آفت علم، فراموشی و آفت سخاوت، منت است.

مأخذ : تحف العقول،حرّانی،ص23.

 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

واحد قرآن و عترت

 

 

دسته ها :
يکشنبه 29 5 1385 18:36
 

رهگشای انسانیت

رسول گرامی اسلام(ص) :

خیر دنیا و آخرت، با دانش است و شر دنیا و آخرت با نادانی  است. 

  نهج الفصاحه،حدیث1482.

***

 فصل اول: پــدران و نــیــاکــان(بطور خلاصه)

1. ابراهیم خلیل علیه السلام قسمت سوم

***

فرمانی از مقام مقدس الهی خطاب به ابراهیم صادر گردید که خانه کعبه را در سرزمین زمزم بنا کند. ابراهیم نزد پسر شد و فرمان حق را بدو ابلاغ کرد. پدر و پسر به کار بنایی مشغول شدند و ساختمان خانه خدا را آغاز کردند.

 اسماعیل سنگ جمع می کرد و به دست پدر می داد و پدر پایه های کعبه را با دست خود بالا می برد، تا ساختمان خانه پایان یافت.

 ابراهیم ندا در داد و مردم را برای زیارت کعبه و طواف آن دعوت کرد. ندایش در آن کوهستان بپیچید، دیری نپایید که کعبه زیارتگاه خلق گردید. در آن کوهستان خشک و سوزان، در سرزمین زمزم، ابراهیم کعبه را بنا کرد، سرزمینی که تابش آفتاب سوزان عربستان سنگ ها و ریگ هایش را گداخته بود و می گداخت و گاه به گاه سیل های کوهستانی اثری از حیات در آن باقی نمی گذارد.

 سرزمین زمزم، حرم خدا گردید، همه کس و همه چیز در امان خدا قرار گرفتند. صید حرم و کندن گیاه حرم، حرام گردید.

 اسماعیل خدمتگزار و کلیددار کعبه شد و این منصب در میان فرزندانش باقی ماند.

 سرزمینی که خدایش از ازل، مقدس گردانیده بود، بدست ابراهیم ساخته شد و بنایی مقدس بپا گردید. بنّا و کارگرش پدر و پسری بودند که بهترین خلق در زمان خود بودند. این بنای مقدس، کعبه نامیده شد که طوافگاه خداپرستان بشود و چنان شد. دعوت برای زیارت خانه و طواف آن به وسیله ابراهیم صورت گرفت.

 این دعوت هم چنان زنده است، همه کس را در هر زمان می خواند، آنکه بتواند، این دعوت را لبیک می گوید و از سعادت زیارت خانه خدا برخوردار می شود.

***

 بار دگر، پدر و پسر مورد امتحان بزرگی از سوی مقام مقدس حق قرار گرفتند و خوب امتحان دادند. امتحانی که در تاریخ بشر بی سابقه بود و پس از آن هم نظیری نیافت. تنها یک بار در حیات بشر چنین حادثه ای رخ داد و بس.

 ابراهیم به یکتا پسرش اسماعیل گفت : « پسرم در خواب به من فرمان رسیده که تو را قربانی کنم، نظر تو چیست؟»

 جوان شایسته چنین پاسخ داد: « پدر، آنچه به تو امر شده اطاعت کن، ان شاءالله مرا شکیبا خواهی دید.»

 این سخن چنان با آرامش و استحکام از دهان اسماعیل بیرون آمد که پدر پیر اطمینان حاصل کرد که پسر تسلیم است.

 پدر پیر، پسر جوانش را بر پیشانی بر روی زمین خوابانید و تیغ تیز و برنده ای را در دست گرفت تا فرمان حق را اجرا نماید که بلافاصله خطاب الهی صادر شد و ابراهیم را از کشتن اسماعیل بازداشت. خطابی که قبولی امتحان شاگرد را نزد استاد بزرگ اعلام می داشت و همراه خطاب، جبرئیل نازل شد و فدا برای اسماعیل آورد.

 خطاب چنین بود: «ابراهیم رؤیای تو صادقه بود و خواب تو صحیح.»1

 فدا چه بود؟ قوچ بزرگی که ابراهیم آنرا در کنار خود بدید و آنرا بجای اسماعیل قربانی کرد.... از آن تاریخ قربانی کردن انسانها و پسران بدست پدران از سوی خدای مهربان، ممنوع گردید، بدعتی که بشر ایجاد کرده بود و این تحول بزرگ در جامعه بشریت و خدمت به انسانهای آینده بدست ابراهیم صورت گرفت و هزاران هزار انسان در طی قرنها از چنین مرگی رهایی یافتند.

 اسماعیل یکی از خدمت گزاران بشر است و یادگارهای گرانبها از وی بجا مانده است، از آن جمله اهلی کردن اسب است که تا آن زمان هنوز این حیوان نجیب اهلی نشده بود. اسماعیل اسب را اهلی کرد و بر آن سوار شد.2 اسماعیل در گشت و گذاری که در صحراها و بیابانها داشت به گله ای از اسب برخورد و این حیوان نجیب را شایسته استفاده برای بشر دانست و بدین خدمت بزرگ موفق گردید.

 ادامه دارد...

 

 پی نوشت ها :

 1. سوره مبارکه صافات، آیه105.

 2.بحارالانوار،ج12،ص107، به نقل از شیخ صدوق، علل الشرائع.

 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

 

 

دسته ها :
پنج شنبه 26 5 1385 4:57
 

روسياهي براي بشكه هاي نفت خواهد ماند

بمب هاي هدايت شونده
اشتباه نمي كنند
تانك هاي مركاوا
اشتباه نمي كنند
و آقاي حقوق بشر
روسفيد خواهد ماند
در لبنان
هيچ يك از اهداف غيرنظامي آسيب نديده است
اينجا نوزادان
كفن پوش به دنيا مي آيند
و جهاد
بر زنان و كودكان واجب است
اينجا
نخل ها و خيابان ها
عضو حزب الله اند
اينجا
روشنايي شهرها
عضو حزب الله است
در سرزمين سيب هاي سرخ
و پرتقال هاي خونين
شاخه هاي زيتون
متنفرند از صلح
اين تابستان خواهد گذشت
و بلافصل
بهاري درخواهد رسيد
اين تابستان خواهد گذشت
و روسياهي
براي بشكه هاي چاق نفت خواهد ماند.

***

این یکی از پیشرفته ترین ناوچه های حال حاضر جهان است.

 سائر 5. 400 مایل دریایی بُرد دارد، وزنی برابر 120 تن و سرعتی معادل 34 گره دریایی. این نهنگ دریای 86 متری، 32 موشک ضد هوایی، 8 موشک هاریون، اژدرافکن و یک توپ 76 متری و... به همه اینها رادار قوی این ناوچه را هم اضافه کنید. 4 هیچ به نفع حزب الله. راستی ارتش اسرائیل هم پنجمین ارتش مجهز جهان است. اما رسماً پوزه ای برایش نمانده، که به خاک مالیده شود؛ «ان تنصروا الله ینصرکم» ترکیدن 21 «مرکاوای4» در یک روز باشد برای وقت دیگر. 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

 

 

دسته ها :
پنج شنبه 26 5 1385 4:57
 

تپش قلم

? دانا در سكوت فرياد مي زند و نادان با فرياد ساكت مي شود!

? بزرگ ترين حقي كه ديگران بر گردن تو دارند، كوچكتر است از كوچكترين حقي كه «خود» بر گردن خويش داري، از «خودسازي» غافل مباش.

?آنگاه كه چرخ زندگي حول محور حوادثي چرخيد كه محال پنداشته مي شد، به تماشاي ظهور «اراده برتر» بپردازيد»!

***

دو کلمه حرف حساب

لغزش زبان : آدمی از لغزش زبانش آسیبی می بیند که هرگز از لغزش پایش چنان آسیب نمی بیند، چه اینکه لغزش او در گفتار سرش را بر باد می دهد، و لغزش پایش به آرامی بهبود می یابد. (آیت الله حسن زاده آملی)

 بهترین شکار : از دانشمندی پرسیدند بهترین شکار کدام است؟

  گقت : شکار دلهای خلق، زیرا اگر دلهای آنان را به دست آوری همه چیز از پی او خواهد آمد و در هیچ چیز از تو مضایقه نخواهند کرد.

***

داستانک

>>فقر<<
 

پسرك در حالي كه گاري دستي اش را هل مي داد، داد مي زد: «نون خشكيه... نون خشك...» در ميان فريادهايش، صداي شكمش را شنيد كه از فرط گرسنگي به قار و قور افتاده بود. به سمت خانه اي كه بوي غذايي لذيذ از آن به مشامش مي رسيد رفت. تكه اي نان از گاري اش برداشت و با حرص و ولع شروع به خوردن كرد.

 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

 

 

دسته ها :
پنج شنبه 26 5 1385 4:56
به تو خيانت می كنند ،
تو مكن !
تو را تكذيب می كنند ،
آرام باش !
تو را می ستايند ،
فريب مخور !
تو را نكوهش می كنند ،
شكوه مكن !
مردم شهر از تو بد می گويند ،
اندوهگين مشو !
همه مردم تو را نيك می خوانند ،
مسرور مباش !
آن گاه :
... از ما خواهی بود ...
امام محمد باقر
( سلام خدا بر او و اهل او )
 
 
 
دسته ها :
دوشنبه 23 5 1385 19:34

پـــــس چـــــــرا تــــــا حـــــــالا

  امـــــام زمـــــــــان عج

ظـهـور نـکـرده ؟

***

« زمـــان ظـهــور »

قسمت دوم

***

پرسش : چرا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تاکنون ظهور نکرده است؟

   پاسخ : ادامه ... اکنون در پرتو همین مبانی، و همساز با موقعیتهای عینی و خارجی، موضع گیری امام مهدی(ع) را، بررسی می کنیم.

  مسلماً انقلاب امام(ع) نیز، مانند هر دگرگونی اجتماعی دیگر، از جهت اجرا به موقعیتهای اجتماعی بستگی دارد؛ که باید همساز با آن موقعیتهای معین، پیش آید. زیرا حضرت مهدی(عج) خود را برای اقدامی اجتماعی و در سطحی محدود، آماده نکرده، بلکه رسالتی که از سوی خداوند برای او تعیین شده، دگرگون ساختن همه جانبه گیتی می باشد، به صورتی که همه افراد بشر از تاریکی های ستم و بیداد، به فروغ دادگری راه یابند.

 برای چنین دگرگونی بزرگی، تنها  یک رهبر شایسته، کافی نیست، زیرا ویژگیهای یک رهبر شایسته را پیامبر(ص) در همان روزگار سیاه در خویش داشت، بلکه علاوه بر رهبر شایسته، نیازمند یک محیط جهانی مساعد و یک فضای عمومی مناسب نیز هست تا موقعیت های خارجی مطلوب را برای انجام انقلاب جهانی آماده سازد.

 از دیدگاه انسانی که بنگریم، باید «احساس نابودی مداوم» در انسان متمدن ایجاد شود و یک انگیزه اساسی در درونش پدیدار گردد و رسالت دادگرانه مهدی(عج) را بپذیرد و تنها با تجربه های اجتماعی، مدنی و سیاسی گوناگون امکان دارد چنین احساسی در درون انسانها جای گیرد، زیرا با تجربه مکتبها و ... می تواند بارگرانی از نقاط منفی به دوش خود بیابد و نیازمندیهای او را به یاری جویی از سرشت پاک و جهان نهان آشکار سازد.

 از دیدگاه مادی نیز، شرایط موجود، در زمان ظهور، برای انجام رسالت مهدی(عج)، بر تمامی جهان، باید آمادگی و توانایی بیشتری داشته باشند، تا در روزگاری همچون زمان غیبت صغری؛ زیرا که بخش های جهان به یکدیگر نزدیک شده، ارتباط و پیوند میان انسانها بهتر انجام می گیرد. ارتباط و پیوندی که دستگاه رهبری مرکزی، برای پرورش مردم، بر بنیاد رسالت، به آن نیاز دارد.»1

 

 پی نوشت :

 1. بحث حول المهدی، شهید آیة الله صدر، ص 75.

 

 

 

تهیه شده در واحــد مــهــدویـــت  گروه اینترنتی انـــتــــظــــار یــــار

 

 

دسته ها :
دوشنبه 23 5 1385 19:31
 

حکومت جهانی صالحان سرانجام و بزودی!

***

﴿ وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ الأرضَ يَرِثُها عِبادِیَ الصّـٰلِحونَ

و ما در زبور ـ پس از تورات ـ نوشته ایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه 105

***

در واقع یکی از پاداش های دنیوی صالحان این است که تلاش آنان در تاریخ بی نتیجه نمی ماند و زمینه ساز نجات جوامع بشری می شود؛ و آیه مذکور به این حقیقت اشاره دارد که این وعده جدید نیست، بلکه در مذاهب گذشته نیز سابقه داشته است؛ و از آن جا که حکومت جهانی صالحان در گذشته تحقق نیافته، در خود آیه اشاره روشنی به قیام امام مهدی(عج) شده است. علاوه بر آن، روایاتی که در تفسیر این آیه از معصومان(ع) نقل شده صراحتاً دلالت بر این دارد که تحقق این آیه شریفه در برپایی حکومت حضرت مهدی(ع) است.

 یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور

   کـلـبـه احـزان شـود روزی گـلستـان غـم مـخـور

 ایـن دل غمـدیـده حالش به شود دل بد مکن

ویـن سـر شـوریـده بـاز آیـد به سامان غم مخور

 ای دل ار سیـل فـنـا بـنـیـاد هستی بـرکَـنـد

چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور

حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار

تا بوَد وردت دعا و درس قرآن غم مخور1

 

 پی نوشت :

 1. دیوان حافظ، ص303.

*****************************

سفارش های پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم به امــیــرالــمــؤمــنــیــن عـلـی عـلـیـه الـســلام :

 یا علی!

 ریاکار سه علامت دارد : نشاط در انظار، سستی در خلوت، انتظار ستایش در همه کارها.

 منافق سه علامت دارد : دروغگویی، خیانت در امانت و خلف وعده.

 تنبل سه نشانه دارد : سستی در کار تا حد کوتاهی، کوتاهی کردن تا سر حد تباهی و تباهی تا سر حد گناه( عمل، اول تأخیر می افتد سپس ناقص می شود و سرانجام از دست می رود.)

مأخذ : تحف العقول،حرّانی،ص23.

 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

 

دسته ها :
دوشنبه 23 5 1385 19:31
 

گیاهان و میوه ها

قسمت ششم

 

  25. پیاز(Onion) :

 "پیاز" به علت داشتن فسفر، غذای مغز است.1 پیاز دشتی یا پیاز موش به نامهای: «اشقیل»، «اسقیل» یا «پیاز غُنصل» معروف است. پیاز برای بیماری هایی نظیر: نسیان، ضعف باصره، درد گوش، تنگی نفس، سرگیجه، ریختن موی سر و پریدن ناگهانی اعضا نافع است.2

 زیاده روی در خوردن پیاز، باعث تباهی عقل و فراموشی می شود.3

 

 26. تانبول یا فلفل هندی (Betel) :

 در کتب طب سنتی، تانبول با نامهای: «پان»، «تنبول»، «تامول»، «تملول»، «تنبل» و «فلفل هندی» آمده است.

 تانبول از نظر حکمای طب سنتی ایران، مفرح، اشتها آور، مقوی معده و دماغ، حافظه و فهم است. خوردن برگهای آن حافظه را زیاد می کند.4

 

  27. ترنج (Citron tree) :

 نام اصلی آن بالنگ می باشد. در کتب طب سنتی با نام: «اترج کبیر» آمده است. میوه اصلی آن را به فارسی «بالنگ» یا «بادرنگ» می گویند و به هندی آن را «ترنج» می نامند.5

 پیامبر(ص) فرمودند: « بر شما لازم است خوردن ترنج که دل را نورانی کرده، مغز را قوت و فزونی می دهد.»6

 مالیدن روغن بالنگ(ترنج) برای رفع بی حسی، فلجی، لقوه، رَعشه، درد مفاصل، سیاتیک و امراض سرد عصبی و درد کلیه و مثانه مفید است.7 

 

  28. جوزماثل (Stramonium) :

 به فارسی «گوزماثل»، «تاتوره»، «تاتوله»، «بَقَم» و «طلانور» نام دارد که در عربی «جوزماثم» و «جوزمانا» آمده است. برگهای جورماثل برای دِماغ مورد استفاده قرار می گیرد.8 

 

  29. چای (Tea Plant) :

 چای طبق نظر طب سنتی از نظر طبیعت، گرم و خشک است و از نظر خواص، مقوی روح و فکر و معده است.9

 مصرف دم کرده چای باعث تسریع حرکات تنفسی و گردش خون می گردد و با مصرف آن احساس تجدید نیرو و همچنین تقویت قوای فکری می شود.

 ولی مصرف مقدار زیاد آن موجب سوء هضم و لاغر شدن تدریجی توأم با ناراحتی های عصبی و ایجاد یبوست های سخت و مقاوم می شود.10

 

 پی نوشتها :

 1. اسرار خوراکی ها، ص 70.

 2. معارف گیاهی، ج7، ص51.

 3. الحاوی، ص322.

 4. معارف گیاهی، ج3، ص 307.

 5. همان، ج2، ص3.

 6. طب النبی، محمد واصف، ص35.

 7. معارف گیاهی، ج2، ص6.

 8. اعجاز گیاهان دارویی و درمان بیماری ها، ص93.

 9. معرف گیاهی، ج2، ص299.

 10. گیاهان دارویی، ج1، علی زرگری، ص339.

 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

واحد مطالب علمی ـ سلامتی

 

دسته ها :
دوشنبه 23 5 1385 19:30
 

طپش قلم

 ? اميد، ساحل درياي زندگي است.

 ?اگر سازنده زندگي نباشي، بازيچه آن مي شوي!

 ?اگر از بدكاران مي نالي، به اصلاح خود بپرداز تا مطمئن باشي كه يكي از بدها را كم كردی!

***

دو کلمه حرف حساب

 دنیا: مالک دنیا باشید نه مملوک آن. بعد از موت، خداوند انسان را مالک آسمان و زمین می کند. انسان قبل از موت مملوک است. مرحوم اسماعیل دولابی

 

 دهن آلوده: الهی دهن آلوده را با کتابت چه کار؟ که «لا یمسه الا المطهرون»!

 وای برآن مرشدی که دهنش پلید ات؛ چه آن نارشید خود شیطان مرید است؛ اگر در آشکار بر یزید است در پنهان با یزید. آیت الله حسن زاده آملی

 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

 

دسته ها :
دوشنبه 23 5 1385 19:29
X